Bij Wemos willen we dat iedereen, overal ter wereld toegang heeft tot geschoolde en gemotiveerde zorgverleners. Het tekort aan zorgpersoneel is echter ongelijk verdeeld en zorgt in sommige landen voor kritieke situaties. De verwachting is dat het tekort in 2030 oploopt tot meer dan 10 miljoen zorgverleners, met name in lage- en midden-inkomenslanden.
Wij analyseren daarom het beleid rond zorgpersoneel en doen aanbevelingen voor verbeteringen aan nationale en EU-beleidsmakers. Ook werken we samen met andere maatschappelijke organisaties om (gezamenlijk) nationale en Europese beleidsmakers en mondiale gezondheidsdonoren op te roepen om zich in te zetten voor eerlijk en effectief beleid rond zorgpersoneel.
“In Roemenië is een betere financiering van het gezondheidssysteem nodig. Er moet daar geïnvesteerd worden in de infrastructuur en goede beloningen en managers. Eigenlijk zou het hele gezondheidssysteem er hervormd en geherstructureerd moeten worden.“
Flavius, werkt in een ziekenhuis in Leeuwarden, Nederland
Door onvoldoendeinvesteringenzienveellanden in Europa hun zorgpersoneelvertrekken. Ze gaan opzoeknaarbeterearbeidsomstandigheden, beterecarrièremogelijkheden of een hogersalaris, zogenaamde “pull-factoren” in de landen van bestemming. Gebrek aan carrièremogelijkheden of slechtearbeidsomstandigheden zijn “push-factoren” in de landen van herkomst. Zijstimuleren de migratie van zorgpersoneelen de mobiliteit op de interne markt van de EU, waar vrijverkeer van personenmogelijk is. Hierdoorblijven bepaaldelanden achter met onvoldoendezorgpersoneelenzwakkezorgsystemen. Dit belemmert detoegang totzorgmedewerkersvoorvelen, en met name voorkwetsbareengemarginaliseerdemensen in de samenleving.
Het grote tekort aan zorgpersoneel in Europa is een gedeelde verantwoordelijkheid die gezamenlijke oplossingen vereist. Wij willen dat de Europese Commissie zich meer inspant om de volksgezondheid te verbeteren en lidstaten steunt bij hun aanpak. Zowel landen die vertrouwen op een “snelle oplossing” door zorgpersoneel uit het buitenland te halen, als landen die hun zorgpersoneel zien migreren, moeten investeren in betere werk- en leefomstandigheden, en in professionele ontwikkeling om hun zorgpersoneel te behouden en gemotiveerd te houden. Via ons project Pillars of Health vestigen wij de aandacht op de noodzaak om de beschikbaarheid van zorgpersoneel in Europa te verbeteren. We verzamelen en delen kennis en doen voorstellen voor beleidsoplossingen.
Wemos was penvoerder van het project Action for Health and Equity: Addressing medical Deserts (AHEAD), een partnerschap dat gericht was op het verminderen van gezondheidsongelijkheden door zogeheten zorgwoestijnen (medical deserts) in Europa aan te pakken. Het doel was om een beter beeld te krijgen van zorgwoestijnen in Italië, Moldavië, Nederland, Roemenië en Servië, en om bewustwording onder beleidsmakers over de noodzaak van een Europese aanpak te vergroten. Met het project wilden we zodoende bijdragen aan betere toegang tot zorg en voldoende, gekwalificeerde en gemotiveerde zorgverleners in (met name) kwetsbare gebieden en gemeenschappen. Gedurende het project hebben we onze kennis over zorgwoestijnen vergroot, een visuele tool ontworpen waarmee deze gebieden geïdentificeerd kunnen worden, en in workshops overeenstemming bereikt met lokale en nationale belanghebbenden over beleidsoplossingen voor zorgwoestijnen.
Met het AHEAD-project hebben we zorgwoestijnen op de Europese agenda gezet tijdens een door ons georganiseerde bijeenkomst met Europarlementariërs in het Europees Parlement, waar we onze beleidsaanbevelingen hebben gepresenteerd.
De meestelage– enmidden-inkomenslandenkampen met eenernstig tekort aanzorgpersoneel. Opgeleide zorgmedewerkers komen door gebrek aanvastebanen en financiering voorsalarissen zeer moeilijk aan een baan. Zorgmedewerkersdie weleenbaanhebben, zijn vaakoverbelastenniet in staat de juistezorgteverlenen, waaronder seksueleenreproductievegezondheidszorg. Hoeweldonorenenregeringen het erovereenszijndat het aantalzorgverleners dringendomhoog moet, financieren zij geen salarissen, omdatzorgpersoneel wordt beschouwdalsnationaleverantwoordelijkheid.
Wij pleitenvoorlangetermijninvesteringen van mondialegezondheidsactoren in zorgpersoneel in lage– enmidden-inkomenslanden om de kwantiteiten de kwaliteit van hun professionals teverbeterenen de bestevoorwaardentescheppen om ze in diensttehouden. Binnen de Europese Unie moetenlidstatenook in hunzorgmedewerkersinvesteren, onder andere door gebruiktemaken van de bestaande EU-financieringsinstrumenten. Uiteindelijkmoeten alle landenhun budgetten verhogen in overeenstemming met de mondialedoelstellingen,investeren in goede planning en prognose, evenals in dewerving, ontwikkeling,opleiding, en het behoudvan hunzorgpersoneel.