wemos team 2018

Wemos in 2017: ons jaaroverzicht is uit

Al bijna 40 jaar lang komen wij op voor het recht op gezondheid wereldwijd, voor iederéén. Zo ook in 2017: met trots presenteren wij vandaag ons jaaroverzicht 2017.

Met hart en ziel richten wij ons op structurele verbeteringen in mondiaal gezondheidsbeleid. De resultaten hiervan delen wij graag met jullie in het nieuwe jaaroverzicht.

En ‘nieuw’ was 2017 in bepaalde opzichten zeker: zo ging het Health Systems Advocacy Partnership het tweede jaar in en hebben we onder andere ons netwerk versterkt met nieuwe partners in de Afrikaanse partnerlanden. Daarnaast kregen we vorig jaar een nieuwe directeur, ging de nieuwe reeks publieke debatten ‘Global Health Cafés’ van start, en zorgde ons lobbywerk op het gebied van medicijnen voor nieuwe prikkelende discussies in zowel de Tweede Kamer als het Europees Parlement.

Maar dit is enkel een kleine greep uit het overzicht. We laten ook zien dat we niet hebben stilgezeten op het gebied van communicatie en fondsenwerving. En we laten je kennismaken met een aantal pleitbezorgers in een reeks interviews.  ‘Ik ben dankbaar voor mijn rol als directeur en dat ik met zo’n toegewijd team mag werken. Met trots kijk ik terug op mijn eerste jaar bij Wemos,’ aldus directeur Mariëlle Bemelmans.

Nieuwsgierig geworden? Lees ons jaaroverzicht 2017

Lees meer over het Health Systems Advocacy Partnership

Recente Nieuws items

Lancering EU Health Workforce Projects Cluster: hoe kunnen we zorgwoestijnen aanpakken?

15-09-2021

Tijdens de webinar ‘How to effectively manage medical deserts, task shifting and retention policies?’ op 20 september lanceert het EU Health Policy Forum het netwerk Health Workforce Projects Cluster. Eén van de vijf projecten binnen dit cluster is het EU-project Action for Health and Equity: Addressing medical Deserts (AHEAD), waarvan Wemos penvoerder is. Tijdens de webinar zal Corinne Hinlopen (Wemos) AHEAD introduceren en uitleggen hoe de partners het zorgpersoneelstekort in geïsoleerde of afgelegen gebieden – ook wel ‘zorgwoestijnen’ genoemd – willen aanpakken.

Onderzoek: Moderna maakt hoge winsten met belastinggeld en ontwijkt belasting

13-07-2021

Moderna, producent van Covid-19-vaccins, ontwijkt belastingen op de winst die het verdient met miljarden aan belastinggeld. Dat blijkt uit onderzoek van SOMO in samenwerking met Wemos. Eerst ontvangt het bedrijf overheidssubsidies voor de ontwikkeling van zijn vaccin, vervolgens verkoopt het de vaccins aan overheden tegen hoge prijzen, en uiteindelijk sluist het de winst grotendeels weg naar belastingparadijzen. Wemos en SOMO roepen overheden op om voorwaarden te verbinden aan publieke investeringen in de ontwikkeling van vaccins en medicijnen, om de toegankelijkheid en betaalbaarheid van deze producten te waarborgen.